Iz tiska je izišao novi, 27. broj Svjedoka, godišnjaka Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije. Prepoznatljiv po svojoj strukturi i standardnim rubrikama, Svjedok na 152 stranice donosi mnoštvo novih sadržaja i korisnih materijala znanstvene, stručne, dokumentarne i praktične vrijednosti. Dvije su glavne teme koje obilježavaju ovaj novi broj, a koje su ujedno bile i sadržaji nadbiskupijskih stručnih skupova za vjeroučitelje: „Korelacija Katoličkog vjeronauka i Povijesti“ i „Isusove prispodobe kao model poučavanja“.
Glavni i odgovorni urednik Josip Periš u uvodniku ističe kako je katolički vjeronauk od samih početaka do danas „znak osporavan“ u javnim školama. Uglavnom je riječ o ideološkim pozicijama koje zauzimaju ogromni medijski prostor, a da se nema iskrene želje objektivno sagledati narav, mjesto i utemeljenost konfesionalnog predmeta u školi. Slijedi tradicionalna poruka prigodom početka nove školske i vjeronaučne godine koju ovaj put supotpisuju dva splitsko-makarska nadbiskupa i u kojoj pozivaju sve odgojno-obrazovne i pastoralne djelatnike na evanđeosku hrabrost u „novom normalnom“ vremenu.
U rubrici stručno usavršavanje objavljena su cjelovita predavanja s nadbiskupijskih stručnih skupova za vjeroučitelje. Prvi stručni skup bio je posvećen korelaciji Katoličkog vjeronauka i Povijesti. Upravo dva objavljena članka i sažeci pedagoških radionica o ulozi kršćanstva i Katoličke Crkve u oblikovanju zapadne civilizacije, kao i u oblikovanju hrvatskog nacionalnog identiteta, potvrđuju povijesnu, društvenu i kulturnu utemeljenost katoličkoga vjeronauka u javnom školskom sustavu. Drugi stručni skup bio je posvećen Isusovim parabolama kao modelu poučavanja. U tom kontekstu, Svjedok donosi tri vrlo sadržajna članka: o parabolama općenito, o parabolama o Kraljevstvu Božjemu i o Isusovim parabolama izgubljenosti i milosrđa.
Rubrika statistika donosi podatke o pohađanju vjeronauka na području Splitsko-makarske nadbiskupije u osnovnim i srednjim školama. U 2020./2021. školskoj godini nastavu vjeronauka u osnovnim školama pohađa 93,94 %, a u srednjim školama 92,87 % učenika. Bez obzira na blagi pad, sigurno uzrokovan i medijskim osporavanjem vjeronauka, raduje nas vrlo visoki postotak djece i mladih koji, po slobodnom izboru, upisuju Katolički vjeronauk u školi, ali nas i žalosti višegodišnje porazno opadanje broja učenika u našim školama, ne samo u našoj nadbiskupiji nego i u cijeloj Domovini. U istoj rubrici nalazi se i popis vjeroučitelja pripravnika te popis vjeroučitelja koji su kroz proteklu školsku godinu položili stručni ispit. Slijedi pregledan raspored vjeroučitelja u osnovnim i srednjim školama. Radi se o podatcima koji imaju važnu dokumentarnu i arhivsku vrijednost.
U redovitim rubrikama kateheze objavljeno je nekoliko oglednih vjeronaučnih modela za osnovnu i srednju školu koji mogu svim vjeroučiteljima biti od velike koristi u praktičnom pripremanju nastave. Dodatna vrijednost ovih modela jest i u tome što uključuju elemente vrednovanja u svjetlu naputaka aktualne kurikularne reforme. I samo letimičan pogled na ove ogledne vjeronaučne modele pokazuje koliko je katolički vjeronauk metodički suvremen školski predmet koji respektira i implementira sve strateške smjernice kurikularne reforme, kao što su: ishodovno planiranje i izvođenje nastave, naglasak na aktivnostima učenika i vrednovanje učeničkih postignuća i nastavnog procesa.
U rubrici učenici s teškoćama u razvoju objavljen je kraći prilog o pravima djece s poremećajima govorno-glasovne komunikacije, kao i dva ogledna vjeronaučna modela za učenike s teškoćama.
U rubrici događaji nalaze se širi osvrti na neka važnija događanja u organizaciji Katehetskog ureda, a u rubrici razmišljanja niz edukativnih i kritičkih priloga od strane samih vjeroučitelja o suvremenim temama koji su obilježeni njihovim iskustvenim izričajem. Zadnja rubrika donosi kroniku rada Katehetskog ureda kroz prošlu školsku godinu te kalendar rada za tekuću godinu. Svi su tekstovi popraćeni i obogaćeni brojnim fotografijama te vrijednim likovnim radovima učenika iz više natječaja koje je pokrenuo i organizirao Katehetski ured.
Svjedok se svake godine pokazuje kao vrijedno i korisno sredstvo u promicanju vjeronauka u školi. Dijeli se besplatno svim vjeroučiteljima Splitske metropolije, školama i župnim uredima na području Splitsko-makarske nadbiskupije, te svim Katehetskim uredima i visokom crkvenim učilištima u Republici Hrvatskoj. Svi zainteresirani čitatelji, a osobito vjeroučitelji iz drugih nad/biskupija, moći će u dogledno vrijeme preuzeti cjeloviti primjerak u pdf formatu na mrežnim stranicama Katehetskog ureda. (I.P.)