Stručni skup za vjeroučitelje

U suorganizaciji Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije i splitske podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje, u subotu 21. studenoga 2020. godine održan je stručni skup za vjeroučitelje u osnovnim i srednjim školama na temu: Zdrav duh u zdravomu tijelu. Korelacija Katoličkog vjeronauka i Tjelesne i zdravstvene kulture. Zbog epidemioloških razloga stručni skup održan je online preko Zoom aplikacije. Na skupu je sudjelovalo oko 230 vjeroučitelja iz Splitsko-makarske nadbiskupije i Hvarske biskupije.

Vjeroučitelje okupljene u virtualnom okružju pozdravio je mr. don Josip Periš, predstojnik Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije, prenio im pozdrave nadbiskupa mons. Marina Barišića, koji zbog ranije preuzetih obveza nije mogao nazočiti stručnom skupu, i  zaželio im uspješan rad na daljinu. Potom je pozvao sve sudionike stručnoga skupa na molitvu u kojoj se osobito spomenuo nedavno preminule vjeroučiteljice Slavenke Barade. Nakon uvoda u radni dio skupa, koji se sastojao od dva tematska predavanja s raspravama i tri prezentacije s praktičnim primjerima korelativnih mogućnosti, don Josip je podsjetio kako je riječ o šestom u nizu stručnih skupova na temu međupredmetne korelacije, što potvrđuje interdisciplinarnu isprepletenost i povezanost Katoličkoga vjeronauka s gotovo svim područjima ljudskoga znanja. Odnos Katoličkog vjeronauka i Tjelesne i zdravstvene kulture imaju duboko teološko utemeljenje. Naime, suvremena teologija i crkveni nauk danas jasno i nedvosmisleno promatraju čovjeka cjelovito u njegovoj tjelesno-duševnoj jedinstvenosti ističući dostojanstvo ljudskoga tijela koje u kršćanstvu postaje najizraženije u Kristovom utjelovljenju i uskrsnuću. Upravo ta su dva otajstva kršćanske vjere jasna uporišta u pristupu, obradi i razumijevanju današnje teme, istaknuo je predstojnik Periš.

Potom je uslijedio radni dio stručnog skupa koji je moderirala Sabina Marunčić, viša savjetnica za vjeronauk u splitskoj podružnici Agencije za odgoj i obrazovanje. Prvo predavanje na temu Čovjek i njegovo tijelo – ambivalentnosti zapadnoga mišljenja, održao je prof. dr. sc. Ante Vučković, profesor na Katedri filozofije Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu. Promišljajući o ljudskom tijelu kao vrlo složenoj stvarnosti, dr. Vučković je istaknuo kako je ono mjesto proturječja – možemo ga osjećati kao poslušnog slugu, ali i kao teret. No čovjek nije samo tijelo, on ga nadilazi, njime upravlja, oblikuje ga, ali nije ni samo duh jer su važne funkcije čovjekovog tijela izvan njegove kontrole. Potom je, počevši od Sokrata i Platona preko Descartesa do suvremenih filozofa, predstavio odnos prema tijelu tijekom povijesti: od grčkog odvajanja duše od tijela i davanja prednosti duši, preko suvremenog zanemarivanja duše u korist tijela, do ponovnog otkrića jedinstva čovjeka satkanog od tijela i daha života. Osobito je istaknuo otuđenost prema tijelu koje je postalo obilježje modernog načina življenja, odnosno razliku između „imati tijelo“ i „biti tijelo“. Trud oko „biti tijelo“ vodi u neku vrstu prosvijetljenosti o svjesnosti tijela, u pounutrašnjenje svoje ograničenosti, vremenitosti, starenja, svijesti o tjelesnoj prisutnosti i njegovoj krhkosti. Kršćanstvo u sebi ima potencijal prepoznati čovjeka kao jedinstvo duha i tijela. Naš je zadatak doći do svijesti o Kristovu utjelovljenju i njegovoj prisutnosti među nama u tijelu, krvi i riječi te od sadašnjeg života i vjere u uskrsnuće tijela do susreta licem u lice, zaključio je prof. Vučković.

Nakon tematske rasprave, obavijesti iz Katehetskog ureda i Agencije za odgoj i obrazovanje te kratke stanke uslijedilo je drugo predavanje na temu Kult tjelesnosti kod djece i mladih danas – psihološko-sociološki pogled koje je održala dr. sc. Gina Šparada, sveučilišna nastavnica grupe predmeta iz psihologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu. Ustvrdivši da je jedna od najvažnijih emocionalnih i socijalnih potreba čovjeka potreba za pripadanjem koja utječe na njegovo ponašanje, dr. Šparada je istaknula podložnost mladih ljudi upadanju u zamke kulta tjelesnosti, zbog nedostatka kritičkoga mišljenja i zbog ovisnosti o mišljenju drugih. Na poseban način društvene mreže i pritisak vršnjaka utječu na mlade ljude da prisvoje ponašanja koja uključuju imitiranje drugih ili slijeđenje nametnutih ideala ljepote i zdravlja, istaknula je predavačica. Potom je predstavila niz poremećaja koji su uzrokovani slijeđenjem idealne slike tijela nametnute od okoline te različite pristupe u dijagnosticiranju tih poremećaja koji kompromitiraju socijalnu i radnu funkcionalnost osobe. S obzirom da djeca i mladi najčešće upadaju u zamke kulta ljepote i kulta zdravlja, dr. Šparada je naglasila da ih je potrebno naučiti strategijama reagiranja na kritike, načinima kako ne doživljavati osobno nekonstruktivne komentare te ih potaknuti da postanu što autentičniji. Ukoliko steknu osobnu autonomiju, djeca i mladi puno lakše će sami znati odabrati na koji način tretirati svoje tijelo kada su u pitanju ljepota i zdravlje, zaključila je predavačica.

U trećem dijelu stručnog skupa održane se tri prezentacije na temu Korelativne mogućnosti s praktičnim primjerima između Katoličkoga vjeronauka i Tjelesne i zdravstvene kulture. Mogućnosti korelacije u razrednoj nastavi predstavio je Toni Trutin, vjeroučitelj u OŠ dr. Franje Tuđmana u Brelima, u predmetnoj nastavi Sara Pleština, vjeroučiteljica u OŠ Plokite u Splitu, i u srednjoj školi Stanko Stojić, vjeroučitelj u Srednjoj školi Jure Kaštelan u Omišu. Na temelju kurikula obaju nastavnih predmeta, ali i svog vlastitog iskustva, vjeroučitelji su izdvojili po godištima odgojno-obrazovne ishode i teme te predstavili različite aktivnosti koje omogućuju ostvarivanje temeljnih kompetencija i vrijednosti Kurikula Katoličkog vjeronauka i Kurikula Tjelesne i zdravstvene kulture te promiču cjeloviti odgoj učenika. Na kraju stručnog skupa svim predavačima i sudionicima zahvalio je predstojnik don Josip Periš zaželjevši im obilje Božjeg blagoslova u njihovom osobnom i profesionalnom životu. (S.M.)

PREZENTACIJE:
Čovjek i njegovo tijelo (ppt Ante Vučković)
Kult tjelesnosti kod djece i mladih danas (ppt Gina Šparada)
Korelacija KV i TZK u razrednoj nastavi (ppt Toni Trutin)
Korelacija KV i TZK u predmetnoj nastavi (ppt Sara Pleština)
Korelacija KV i TZK u srednjoj školi (ppt Stanko Stojić)

Odgovori